Portal do Governo Brasileiro
Início do Conteúdo
VISUALIZAR CLASE
 


Indefinite pronouns

 

20/05/2014

Autor y Coautor(es)
ANA CLAUDIA CUNHA SALUM
imagem do usuário

UBERLANDIA - MG Universidade Federal de Uberlândia

Eliana Dias e Lazuíta Goretti de Oliveira

Estructura Curricular
Modalidad / Nivel de Enseñanza Disciplina Tema
Ensino Médio Língua Estrangeira Compreensão leitora
Ensino Fundamental Final Língua Estrangeira Textos orais com marcas entonacionais e pronúncia
Ensino Médio Língua Estrangeira Produção oral
Ensino Médio Língua Estrangeira Produção escrita
Ensino Fundamental Final Língua Estrangeira Organização textual
Ensino Fundamental Final Língua Estrangeira Aspectos morfológicos, sintáticos e fonológicos
Ensino Médio Língua Estrangeira Competência comunicativa: componentes linguísticos, sociolinguísticos e pragmáticos
Ensino Médio Língua Estrangeira Compreensão oral
Datos de la Clase
O que o aluno poderá aprender com esta aula
  • reconhecer e usar adequadamente os pronomes indefinidos
Duração das atividades
2 módulos de 50 minutos
Conhecimentos prévios trabalhados pelo professor com o aluno

não há necessidades de conhecimento prévios para esta aula

Estratégias e recursos da aula
  • recursos multimídia;
  • música;
  • video clip
  • aula expositiva;
  • atividades xerocopiadas;
  • atividades online;
  • imagens veiculadas na internet

 

                                                    INDEFINITE PRONOUNS

 

                                                                     at

Fonte: https://www.google.com.br/search?newwindow=1&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=643&q=INDEFINITE+PRONOUNS&oq=INDEFINITE+PRONOUNS&gs_

l=img.3..0l2j0i24l8.738.3431.0.4303.19.15.0.4.4.0.231.1447.8j5j2.15.0....0...1ac.1.42.img..4.15.856.BMlmJuO5jPc#facrc=_&imgdii=_&imgrc=

Qt2ZiYhOMJZijM%253A%3BDvjYvFVHDDeONM%3Bhttp%253A%252F%252Fimage.slidesharecdn.com%252Findefinitepronouns-120106053436

-phpapp02%252F95%252Fslide-1-728.jpg%253Fcb%253D1325851228%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.slideshare.net%252FCarolineIgnacio

1%252Findefinite-pronouns-10838856%3B728%3B546 (acesso em 04.05.2014)

 

MÓDULO 1

 

Atividade 1

 

 

Projete o seguinte texto no datashow e peça para que os alunos acompanhem a leitura. 

 

 

Indefinite pronouns are pronouns that do not point out specifically. They point out generally.

 

 

The indefinite pronouns are:

 

somebody someone something
anybody anyone anything
nobody no one nothing
everybody everyone everything

 

 

Atividade 2

 

 

                                      at

          Fonte:  https://www.google.com.br/search?newwindow=1&biw=1024&bih=643&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=writing+exercises&oq=writing+exercises&gs_l=img.3..0i19l6j0i5i19l4.10815.14304.0.

14997.17.16.0.1.1.1.224.1716.7j6j3.16.0....0...1c.1.42.img..2.15.1278.1VKgDJIqdxE#facrc=_&imgdii=_&imgrc=TwvbMQN4EJyG3M%253A%3BfH5r2kh2dxkpy

M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.writers-block-help.com%252Fimages%252FGroupWritingExercises.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.writers-block-help.com%252Fgroup-writing-exercises.html%3B262%3B242 (acesso em 04.05.2014) 

 

Distribua o seguinte material xerocopiado. Os alunos devem circular os pronomes indefinidos nas frases. Para a correção, solicite que os próprios alunos façam a leitura das frases e identifiquem os pronomes. 

Instructions: Find the indefinite pronouns in the following sentences.

 

1. Everybody loves someone sometime.

 

2. Both of the students should hand in everything they have completed.

 

3. I didn't see anyone I knew.

 

4. If no one helps others, nothing gets done.

 

5. Somebody said that one should touch neither of them.

 

Fontes: http://www.dailygrammar.com/Lesson-28-Pronouns.htm (acesso em 04.05.2014); http://learnenglish.britishcouncil.org/en/english-grammar/pronouns/indefinite-pronouns (acesso em 04.05.2014)

 

Atividade 3

 

Os alunos, em duplas, deverão realizar a seguinte atividade referente ao uso de pronomes indefinidos. Dispense um temo de aproximadamente 15 minutos.

Peça para que identifiquem e destaquem todos os pronomes indefinidos que aparecem no diálogo e expliquem o uso de cada um deles.

Circule pela sala, auxiliando-os quando necessário. Corrija a atividade oralmente, revezando na participação dos alunos. Permita que todos os alunos encenem o diálogo e preste atenção na pronúncia das palavras. 

 

Instructions: Read the conversation below to get an idea about how indefinite pronouns are used. 
 
 
Ana: Ricardo! Wake up! I think someone is in the kitchen! 
Ricardo: Nobody is in the kitchen, Ana! Go back to sleep! 
Ana: I hear somebody moving around! Can’t you hear someone? 
Ricardo: No, I can’t hear anybody! 
 
THE NEXT DAY 
 
Carla: Everybody is still talking about the surprise party for your birthday! 
Ana: I know! I told Ricardo somebody was in the living room! 
Carla: Everybody was trying to find a hiding place. Nobody thought you were 
home yet! 
Ana: We got home and went to sleep early. I didn’t think anybody remembered. 
Carla: Everybody was surprised when you came downstairs with a baseball bat! 
Ana: Haha…yeah sorry about that. I didn’t expect anybody to remember my 
birthday! 
 

 

Fonte: http://englishforeveryone.org/PDFs/Indefinite%20Pronouns.pdf (acesso em 04.05.2014)

 

 

Atividade 4

 

Entregue aos alunos a seguinte atividade xerocopiada. Solicite que preencham a tabela abaixo com os pronomes indefinidos, atentando-se para o seu uso correto, segundo os modos afirmativo, negativo e interrogativo. Verifique se há dúvidas quanto ao preenchimento da tabela e ajude-os, caso necessário. A correção deverá ocorrer no quadro, observando o entendimento do conteúdo pelos alunos. 

 

Instructions: Fill in the table below with the following indefinite pronouns

 

Everywhere                                     nothing                                               something                                       anybody

Someone                                        nowhere                                            anyone                                              nobody

Anything                                           somebody                                         no one                                               everybody

Anywhere                                         everything                                         somewhere                                      everyone

            

 

 

THINGS

PEOPLE

PLACES

AFFIRMATIVE

   

 

 

QUESTIONS/NEGATIVE

 

 

 

NEGATIVE

 

 

 

ALL

 

 

 

 

MÓDULO 2

 

 

Atividade 5

 

O material das atividades 5, 6 e 7 (a seguir) deverá ser xerocopiado e entregue aos alunos para compor seus arquivos pessoais e para futura consulta. Solicite que se organizem em pares para a realização das três atividades. Corrija-as em voz alta e peça para que cada aluno se responsabilize pela leitura das frases, oportunizando um ambiente participativo e interativo.  

 

Instructions:  Fill in the empty spaces in the following passage using the correct indefinite 
pronoun. 
 
 
 
Jaime: Hey! Can ..................................help me? I think my foot is caught in the train tracks! 
 
Amy: Oh my gosh Jaime. .........................................  knows you’re not supposed to play around the 
train tracks. 
 
Jaime: Yeah, well ..................................................ever told me how dangerous it is! Anyway, can you 
please help me out? Maybe you could go get ............................................................. who can call the 
police or fire truck or something. 
 
Amy: I’m not exactly sure what the police or fire truck are going to do to help you. 
Maybe I could call ............................................................. to let the train conductor know you are stuck 
on the tracks. 
 
Jaime: Oh no…I’m scared! I need help! Can’t ............................................................ help me! 
 
Amy: Look. There isn’t ..................................................... else around. Why don’t you just try to wiggle 
out of your shoe? 
 
Jaime: I can easily wiggle out of my shoe. 
 
Amy: Well then what’s the problem!? 
 
Jaime: I don’t want my shoe to get run over by the train! 
 
Amy: Wow. You are hopeless. I’m leaving. 
 
Jaime: Hey, where are you going!? 
 
Amy: To tell ........................................................ never to help you again!
 

 

 

Atividade 6

 

InstructionsReplace the words in bold with the appropriate pronoun:

 

1.- Are you going to the cinema with a group of friends?

      ______________

 

2.- We slept in tents. We didn’t stay at a hostel or a hotel.

      ______________

 

3.- There was no food left. They ate all the food.

      _______________

 

4.- All the people took part in the school project.

      _______________

 

5.- A certain person has told me she is going out with George.

      _______________

 

6.- We were surprised because the were a lot of people all over the place.

      _____________

 

7.- I need an object to open this tin.

      ______________

 

 

Atividade 7

 

Instructions: Fill in the gap in the following dialogues:

 

1.- A: Can you see a man in the garden?

     B: No, I can’t see ...................................there.What about you, Susan?      

         Can you see .............................. there?

     A: Yes, I can see .......................................... but I don’t know who it is.

 

 2.- A: Did your boyfriend give you a present for your birthday?

      B: No, he didn’t give me ............................What about you, Mary? Did yours

          give you .......................... ?

      A: Yes, he gave me ..............................  

      B: Was it nice?

      A: Yes, ..................................... he gives me is always nice.

 

 3.- A: Are you going on holiday?

      B: No, I’m not going ........................... because it is raining .........................

          What about you? Are you going ..............................?

      A: Yes, I’m going ................................in the country.

 

 4.- A: Have you had lunch?

      B: Yes, I ate ....................... this morning, but I haven’t eaten .....................

          since then.

      

 5.-A:  Are you going out at the weekend?

      B: No, we aren’t going ..................... because we have ....................... to do.  

 

 6.- A: Have you got a good hotel to stay in London?

      B:  I phoned to reserve but ............................. was full. So we haven’t got

           .............................to stay. I’m going to phone ................................. I

           know there. Perhaps they can put us up.

 

7.- A: Are you going to have a drink?

      B: Yes, I’m going to drink ………………….. Have you got ……………………. cold?

      A: No, I’ve got ……………….. in the fridge just now.

 

 8.- A: Have you got friends in England? 

      B: No, I don’t know ………………… there.

 

 9.- A: Are you looking at him?

      B: No, I’m looking at ……………………

 

10.- A: Are you going to invite your friends?

      B: Yes, I’m going to invite ……………… I know. It will be a great party.

 

11.- A: Have you heard the news?

      B: No, I haven’t heard ……………   Have you heard  …………… interesting?

 

12.- A: Did you meet interesting people during the trip?

       B: Yes, …………… during the trip was interesting. ……………… gets bored on

           holiday.

 

Fonte adaptada: en.islcollective.com/.../islcollective_indefinite__pron...(acesso em 04.05.2014)

 

Atividade 8

 

                                                              at

Imagem fonte: https://www.google.com.br/search?newwindow=1&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=643&q=sing+along&oq=sing+along&gs_l=img.1.0.0j0i24l9.1885.3713.0.5294.10.9.0.1.1.

1.236.961.4j3j2.9.0....0...1ac.1.43.img..2.8.530.uhtcxrPkDQw#facrc=_&imgdii=_&imgrc=G0N6aDORdXomwM%253A%3B2a4AggPHWryBVM%3Bhttp%253A%25

2F%252Fwww.singalong.org.uk%252F_%252Frsrc%252F1308224628735%252Fhome%252Fsingalongcolourybweb4.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.

singalong.org.uk%252F%3B553%3B254 (acesso em 16.05.2014)

 

Distribua a letra da música SOMEBODY TO LOVE do grupo Queen e peça para que os alunos preencham as lacunas em branco, a medida em que forem ouvindo.

Toque mais de uma vez, facilitando a compreensão.

Você pode pausar a música em cada espaço em branco, facilitando a compreensão e a escrita das palavras que faltam.

 O vídeo clip da música pode ser encontrado no sitehttp://www.vagalume.com.br/queen/somebody-to-love.html (acesso em 16.05.2014).

Depois de todos os espaços preenchidos, os alunos devem cantar a música.

Promova uma discussão sobre o tema da música, observando se os alunos possuem dúvidas quanto ao vocabulário.  

 

Somebody To Love - Queen


Can _____________ find me ___________________ to love?

Each morning I  __________ I die a little
Can barely stand on my  ______________

(Take a look at yourself)Take a look in the  _______ and  _____

Lord what you're doing to me
I have ____  _________ _____  ________  ____________  in believing you
But I just can't get no relief Lord
________________ ooh ___________________

Can _____________ find me ___________________ to love?
I work hard (he works hard) _______________ of my life
I work till I ache my  _______________
At the end (at the end of the day)
I take home my hard earned pay all on my own
I get down (down) on my  ___________________
And I start to pray (praise the Lord)
'Til the tears run down from my  _____________

Lord _______________  ooh ________________ (please)
Can _____________ find me ___________________ to love?
 (He wants help)
_________  _____________  - I try and I try and I try -
But _______________ wants to put me down
They say I'm goin' crazy

They say I got a lot of ___________ in my  ______________

Got no common sense
I got ______________ left to believe
Yeah - yeah yeah yeahOoh
________________

Can _____________ find me ___________________ to love?
 (________________ find me ___________ to love)
Got no feel I got no rhythm
I just keep losing my beat (you just keep losing and losing)
I'm OK I'm alright (he's alright, he's alright yeah yeah)
I ain't gonna face no defeat
I just gotta get out of this  __________________.

_________________  I'm gonna be free Lord
Find me ____________ to love find me ________________ to love 
Find me ____________ to love find me ________________ to love 
Find me ____________ to love find me ________________ to love 
Find me ____________ to love find me ________________ to love 
Find me ____________ to love find me ________________ to love 
Somebody somebody somebody somebody somebody
Find me somebody find me somebody to love
Can _____________ find me ___________________ to love?
Find me somebody to love
Find me somebody to love
Find me somebody to love
Find me find me find me
Find me somebody to love

Somebody to love
Find me somebody to love...

 



 

Fonte adaptada: http://busyteacher.org/7718-somebody-to-love-song-worksheet-queen.html (acesso em 16.05.2014)

 

Atividade 9

 

Para finalizar a aula, distribua o seguinte caça-palavras e peça para que os alunos encontrem os pronomes indefinidos aprendidos na aula. 

Para a correção, peça para que socializem com os colegas os pronomes encontrados.

 

INDEFINITE PRONOUNS

 

L

E

G

G

K

G

E

Y

E

A

Y

T

H

P

F

H

N

W

O

N

N

R

R

D

W

N

Q

X

R

B

M

O

I

S

M

I

E

A

D

O

A

Y

B

O

S

V

E

O

X

P

H

H

F

N

F

B

S

O

O

Y

A

M

S

N

W

C

W

T

D

Y

S

Y

M

N

G

N

O

V

O

A

Y

E

E

Y

Y

W

E

N

N

E

Y

S

N

B

N

D

M

L

G

R

B

H

I

A

E

T

J

D

O

J

S

O

P

J

O

E

H

E

E

B

H

J

N

D

O

G

S

A

D

V

T

V

K

R

G

I

E

L

Y

E

N

O

Y

R

E

V

E

E

S

E

N

O

T

H

I

N

G

R

M

Y

K

Y

R

W

W

G

D

T

C

E

M

G

O

G

C

Z

I

R

A

S

R

C

L

P

R

H

S

Q

G

Q

C

M

A

K

T

Y

O

F

E

R

E

H

W

Y

R

E

V

E

I

I

H

U

E

V

E

R

Y

B

O

D

Y

P

Y

K

O

 

 

 

ANYBODY

ANYONE

ANYTHING

ANYWHERE

EVERYBODY

EVERYONE

EVERYTHING

EVERYWHERE

NOBODY

NONE

NOTHING

NOWHERE

SOMEBODY

SOMEONE

SOMETHING

SOMEWHERE

   
 

Fonte: arquivo da autora

Recursos Complementares

Para exercícios online

http://english.lingolia.com/en/grammar/pronouns/indefinite-pronouns/exercises (acesso em 04.05.2014);

http://www.grammarbank.com/indefinite-pronouns-exercise.html (acesso em 04.05.2014);

http://www.mcwdn.org/grammar/proindefinitequiz/proindefinitequiz.html (acesso em 04.05.2014);

http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=1761 (acesso em 04.05.2014)

Para vídeos, acesse:

https://www.google.com.br/search?newwindow=1&biw=1024&bih=600&q=indefinite+pronouns+video&oq=+indefinite+pronouns+video&gs_l=serp.1.0.0i19j0i22i30i

19l9.302209.311874.0.317922.7.7.0.0.0.0.310.1395.1j1j4j1.7.0....0...1c.1.42.serp..1.6.1172.eRMKDlWy3_k (acesso em 04.05.2014)

Para outras explicações sobre o tema da aula: 

http://www.pdesas.org/module/content/resources/22513/view.ashx (acesso em 04.05.2014);

http://www.pdesas.org/module/content/resources/22513/view.ashx (acesso em 04.05.2014);

http://www.mcwdn.org/grammar/proindef.html (acesso em 04.05.2014)

Avaliação
  • Todas as atividades da aula deverão servir como instrumento para avaliação do professor, o qual deverá ficar atento ao envolvimento e à participação de todos os alunos.

Como possibilidade de avaliação formal, peça para que os alunos criem diálogos usando os pronomes indefinidos, tal como aparece na atividade de número 3 desta aula. 

Os diálogos deverão ser apresentados ao grupo e o professor deverá ficar atento à pronúncia correta das palavras. Verifique, também, o uso adequado dos pronomes indefinidos e a sua adequação ao diálogo elaborado. A pronúncia das palavras e o uso adequado dos pronomes no diálogo deverão ser avaliados pelo professor. 

Opinión de quien visitó

Sem estrelas 0 calificaciones

  • Cinco estrelas 0/0 - 0%
  • Quatro estrelas 0/0 - 0%
  • Três estrelas 0/0 - 0%
  • Duas estrelas 0/0 - 0%
  • Uma estrela 0/0 - 0%

Denuncia opiniones o materiales indebidos!

Sem classificação.
INFORMAR ERRORES
¿Encontraste algún error? Descríbelo aquí y colabora para que las informaciones del Portal estén siempre correctas.
CONTACTO
Deja tu mensaje al Portal. Dudas, críticas y sugerencias siempre son bienvenidas.