Portal do Governo Brasileiro
Início do Conteúdo
VISUALIZAR CLASE
 


Giving advice

 

19/06/2014

Autor y Coautor(es)
ANA CLAUDIA CUNHA SALUM
imagem do usuário

UBERLANDIA - MG Universidade Federal de Uberlândia

Eliana Dias e Lazuíta Goretti de Oliveira

Estructura Curricular
Modalidad / Nivel de Enseñanza Disciplina Tema
Ensino Fundamental Final Língua Estrangeira Organização textual
Ensino Fundamental Final Língua Estrangeira Textos orais com marcas entonacionais e pronúncia
Ensino Médio Língua Estrangeira Competência comunicativa: componentes linguísticos, sociolinguísticos e pragmáticos
Ensino Médio Língua Estrangeira Compreensão leitora
Ensino Fundamental Final Língua Estrangeira Grau de formalidade na escrita e na fala
Ensino Fundamental Final Língua Estrangeira Aspectos morfológicos, sintáticos e fonológicos
Ensino Médio Língua Estrangeira Produção oral
Ensino Médio Língua Estrangeira Compreensão oral
Ensino Médio Língua Estrangeira Competência pluricultural: língua como meio de acesso às manifestações culturais
Ensino Médio Língua Estrangeira Produção escrita
Datos de la Clase
O que o aluno poderá aprender com esta aula
  • Dar e receber conselhos
Duração das atividades
2 módulos de 50 minutos cada
Conhecimentos prévios trabalhados pelo professor com o aluno

Não são necessários conhecimentos prévios, já que se trata de uma aula de nível básico.

Estratégias e recursos da aula
  • recursos multimídia;
  • imagens veiculadas na internet;
  • atividades xerocopiadas;
  • atividades online;
  • diálogos;
  • discussões;
  • jogo.

 

 

                                          GIVING ADVICE

 

                                                                                    at

Imagem disponível em: https://www.google.com.br/search?hl=pt-PT&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=643&q=giving+advice&oq=giving+advice&gs_l=img.1.0.0i19l10.1008.5346.0.7187.19.9.2.5.4.0.487.1766.3-1j3.4.0....0...1ac.1.47.img..12.7.872.LwPPndhh7g4&gws_rd=ssl#facrc=_&imgdii=_&imgrc=2t8KgIUMJXZxJM%253A%3BsPqpp4fqUxrMrM%3Bhttps%253A%252F%252Fwww.dayshout.com%252Flib%252Fuploads%252Fadvice.jpg%3Bhttps%253A%252F%252Fwww.dayshout.com%252Fblog%252Fsite%252Farticleid%252FGiving-Advice%253A-How-To-Make-Your-Two-Cents-Priceless%252F%3B300%3B400 (Acesso em: 17.06.2014)

 

MÓDULO 1

 

Atividade 1

Professor, introduza o tema da aula, falando de problemas de saúde, familiares, profissionais. Escreva alguns desses problemas no quadro e peça para que os alunos os numerem de acordo com o que consideram mais sérios (número 1) e menos sérios (número 8). 

 
 
___ Marriage/relationship 
___ Family        
___ Health       
___ Friendship      
___ School         
___ Work         
___ Legal         
___ Money
 
 
Peça para que cada aluno apresente e argumente sobre suas respostas. Outros problemas poderão ser acrescentados à lista.  
 

Atividade 2

 

Projete no datashow as diferentes formas de se dar conselhos na língua inglesa. Peça para que cada aluno leia uma delas em voz alta. Observe a pronúncia correta das expressões e as corrija, se necessário. 

 

Ways of giving advice:

 

·         YOU SHOULD + INFINITIVE

·         YOU OUGHT TO + INFINITIVE (FORMAL)

·         IT WOULD BE A GOOD IDEA IF YOU + PAST S.

·         IF I WERE YOU, I WOULD ...

·         YOU HAD BETTER ... + INFINITIVE

·         YOU WILL HAVE TO + INFINITIVE

·         IT IS TIME YOU + PAST SIMPLE

·         WHY DON'T YOU ... + INFINITIVE

·         YOU COULD ALWAYS ... + INFINITIVE

·         HAVE YOU THOUGHT ABOUT ... + ING

·         IMPERATIVES (Don't ... Do ...)

 

Fonte adaptada: http://busyteacher.org/18923-giving-advice-phrases-and-situations-healthy.html (Acesso em: 17.06.2014)

 

Other ways of giving advice: Ought to and Had better 

 
 
Ought to:
 
“Ought to” is used to express the ideal (best) action. It is different from “should” in that it gives a sentence a more obligatory tone. The negative of ought is 
“ought not” or the contraction “oughtn’t”. 
 
Example: I ought to become a doctor because my father was a doctor. 
 
In this example “ought to” is used to express the ideal and somewhat obligatory action to become a doctor. 
 
 
Had better:
 
“Had better” is used in the same way as “ought” (they are rough synonyms). The negative of had better is “had better not”. 
 
Example: He had better wash his hands before he eats. 
 
In this example “had better” is used to express the ideal and somewhat obligatory action to wash his hands before he eats. 
 
 
 

 

Atividade 3

 
A fim de praticar as expressões introduzidas anteriormente, distribua a atividade seguinte para os alunos e disponibilize 10 minutos para que a realizem. A atividade consiste em relacionar os problemas da primeira coluna com os conselhos dispostos logo abaixo. Em seguida, os alunos deverão destacar todas as expressões utilizadas para dar conselhos. Cada aluno deverá se responsabilizar pela leitura de um problema e um conselho. Observe se fizeram a associação correta e problemas com pronúncia das palavras e expressões.
 
 
1. Write the kind of problem in the blank, then match each problem with the best advice. Underline the language used to give advice. 
 
 
____________ I’m failing my English class.
 
____________ I think my spouse has been cheating on me.
 
____________ I had a fight with my best friend.
 
____________ I’ve been gaining a lot of weight recently.
 
____________ My neighbor is suing me.
 
____________ I don’t like my new coworker.
 
____________ I have big credit card bills.
 
____________ My brother is an alcoholic.
 
 
 
• You had better hire a good lawyer.
 
• You should try to change your working 
shifts.
 
• Your best bet is to start exercising 
more.
 
• How about apologizing to him or her?
 
• It might be a good idea to hire an 
investigator to follow him/her.
 
• If I were you, I would cut up the card.
 
• Have you considered trying to 
convince him to quit drinking?
 
• You ought to study more vocabulary.
 
 

Disponível em: http://college-englishmag.com/COLLEGE-ENGLISHMAG.COM/Health_files/Giving%20Advice.pdf (Acesso em: 17.06.2014)

 

MÓDULO 2

 

 

Atividade 4

 
Projete as imagens seguintes para que os alunos elaborem o problema ou uma situação e, em seguida, aconselhem para a solução do problema ou da situação. Reveze os turnos de fala, para que haja a participação de todos os alunos. Peça para que utilizem as diferentes expressões de conselhos apresentadas nas atividades anteriores. 
 
 
 
A) 
at
 
 
(Problem: I need to lose weight.)  
 
 
B)
  at
 
(Problem: I didn’t pass the driving test.)
 
 
C)
at
 (Acesso em: 18.06.2014)
 
(Problem: I need to save money at the supermarket.) 
 
 
D)
at
 
(Situation: I just arrived in the USA. What should I do?)
 
 
E) 
at
 
 
(Situation: I found $20.00 in the school hall) 
 
 
F) 
at
(Acesso em: 18.06.2014)
 
(Problem: My sink is leaking) 
 
 
G)
at
 (Acesso em: 18.06.2014)
 
(Problem: My friend asked me to lend her some money.) 
 
 
H) 
at
stopsmoking.html%3B1600%3B1600 (Acesso em: 18.06.2014)
 
 
(Problem: I want to quit smoking.) 
 
 
I) 
at
 
 
(Problem: My job is very stressful and tiring.) 
 
 
J)
at
3B819%3B460 (Acesso em: 18.06.2014)
 
 
(Problem: I feel homesick.) 
 
 
K) 
at
cause-vomiting-foam.htm%3B1000%3B788 (Acesso em: 18.06.2014)
 
 
(Problem: My toilet is stopped up.) 
 
 
 
L)
at
 
 
(Problem: I got a flat tire) 
 
 
 
M) 
at
(Acesso em: 18.06.2014)
 
 
(Situation: I want to buy a car.)

 

 

Atividade 5 

 

                                     at

Imagem disponível em: https://www.google.com.br/search?hl=pt-PT&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=600&q=conversations&oq=conversations&gs_l=img.3..0i19l10.923.3462.0.4031.13.11.0.0.0.0.528.2419.2-2j1j1j2.6.0....0...1ac.1.47.img..7.6.2417.7hTvNrJ0tg0&gws_rd=ssl#facrc=_&imgdii=_&imgrc=hlvpFiWthdDOMM%253A%3B4XZXDQXB-aZLHM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.entrepreneur.com%252Fdbimages%252Farticle%252Fh1%252F5-business-conversations-to-have-today4.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.entrepreneur.com%252Farticle%252F223629%3B330%3B211 (Acesso em: 18.06.2014)

 

Separe os alunos em duplas. Distribua as seguintes situações para cada aluno e peça para que elaborem diálogos de acordo com as informações recebidas. Disponibilize um tempo de aproximadamente 15 minutos para a elaboração dos diálogos. Em seguida, cada dupla deverá apresentar seu diálogo para todo o grupo. Observe se os alunos utilizaram as expressões apresentadas nas atividades anteriores.

 

·        Student A: Your friend absolutely hates furry animals, but would like to buy a pet. Recommend a pet for him. Make sure it doesn´t have any fur.

·        Student B: You hate furry animals but you would like to buy a pet. Ask your friend for advice on what type of pet to buy

-         Student C: You would like to visit the zoo this weekend. However, you do not like the idea of walking through the entire zoo. Ask your friend for advice on what to visit.

·        Student D: Your friend wants to go to the zoo. Give him advice on what to visit.

·        Student E: Your cat has just gone missing! His name is Fluffy and he´s your best friend. You´ve looked all around the house and you´re afraid that he escaped while you were at school. Ask your friend for advice on where to look around the neighborhood.

·        Student F: Your friend just lost his cat and needs help finding it. You don´t think the cat went very far. Give him or her ideas on where to look.

·        Student G: You´re going camping with your parents this weekend, but you´re a little scared of getting bitten by mosquitoes. Ask your friend for advice on what you should bring to avoid mosquitoes.

·        Student H: Your friend is afraid of going camping because he really doesn´t like mosquitoes. Give him some advice on how to avoid them.

·        Student I: You´ve just caught the worst cold. You are sneezing all over the place and spreading your germs everywhere. You want to breathe normally again. Ask your friend what you should do.

·        Student J: Your friend looks just awful. His nose is running, his eyes are puffy and you can tell that he didn´t sleep all night. He´s all congested. You´re mom gives you the best medicine that clears up a bad cold in no time. Talk to your friend and suggest what could take to relieve his cold.

·        Student K: You were cutting some vegetables in the kitchen when suddenly, the knife slipped and your finger won´t stop bleeding. You´ve used 10 Band-Aids already. Ask your friend for advice on what to do.

·        Student L: Your friend´s finger is really bleeding. I mean gushing blood. You don´t want to scare him/her but you think he/she should see a doctor or nurse. In the meantime, you think that he/she should put pressure on it and add ice.

·        Student M: You were playing soccer with your friends when suddenly you twisted your ankle. It hurts a lot. You don´t want to cry in front of your friends so you are trying to act tough but it REALLY hurts. Ask your friend what you should do.

·        Student N: Your friend just fell and is complaining about his ankle. You think he might have just rolled it, and he´ll be better in about 5 minutes. You are almost POSITIVE that he DID NOT SPRAIN IT. He is just being a big baby. Tell him to put some ice on it and MAN UP.

·        Student O: You were eating some old candy that you had from last Carnaval. Unfortunately, it was so stale and hard that it broke your front tooth. It´s bleeding badly but you luckily found the tooth and you´re afraid to call your mom. She´ll be really mad. Ask your friend what you should do.

·        Student P: Your friend just broke his tooth! He´s bleeding all over the place! You´re dad is a dentist and has always told you to put a missing tooth in milk until you get to the dentist. Meanwhile you should get some ice and gauze to stop the bleeding! Help your friend out.

 

Atividade 6

 

Acesse o sitehttp://www.esltower.com/GRAMMARSHEETS/modal%20advice/givingadvice.pdf (Acesso em: 18.06.2014) e peça para que os alunos joguem o jogo que consiste em dar conselhos para os problemas ou situações apresentadas. Premie o jogador vencedor de cada dupla ou trio de alunos. Circule pela sala e auxilie com vocabulário e pronúncia das palavras, se necessário.

 

 

at

Imagem ilustrativa do jogo

 

Atividade 7

 

Uma outra opção de jogo é a de mandar um aluno para fora da sala de aula. Todos os outros alunos deverão pensar em um problema imaginário para esse aluno que saiu da sala. Convide o aluno a entrar de volta e sentar em frente ao grupo. O aluno deverá adivinhar qual é o problema, baseando-se nos conselhos recebidos dos colegas.   

 

Em seguida, você pode propor a seguinte discussão para os alunos: 

 

  1. Who do you go to for advice?
  2. Do they give good advice? Why? Why not?
  3. Who comes to you for advice?
  4. Do you give good advice?
  5. Do you follow your friend’s advice?
  6. What’s the best / worst advice you’ve ever received?
  7. Does advice help? Or do most people ignore it?
  8. Sometimes advice can make you less decisive. Do you agree?
  9. Do you think some people are too proud to ask for advice?

Adaptado de: http://freeenglishlessonplans.com/2013/04/29/giving-advice/ (Acesso em: 18.06.2014)

Recursos Complementares
Avaliação

Todas as atividades da aula deverão ser avaliadas. Observe o envolvimento e a participação dos alunos durante todos os momentos da aula.

 

Para uma avaliação formal, peça para que os alunos, em duplas, elaborem um diálogo em que discutam sobre um problema e deem um conselho. Os alunos deverão encenar o diálogo. Observe o uso das expressões introduzidas na aula, assim como a criatividade dos alunos na elaboração dos problemas e suas soluções.  

Opinión de quien visitó

Cinco estrelas 1 calificaciones

  • Cinco estrelas 1/1 - 100%
  • Quatro estrelas 0/1 - 0%
  • Três estrelas 0/1 - 0%
  • Duas estrelas 0/1 - 0%
  • Uma estrela 0/1 - 0%

Denuncia opiniones o materiales indebidos!

Opiniones

  • FELYPE FORTE DE ARAUJO, ANTERO JOSE DE LIMA EEFM MONSENHOR , Ceará - dijo:
    felype.forte@hotmail.com

    14/07/2014

    Cinco estrelas

    Muito boa aula. Além de ter várias atividades importantes aos alunos, a avaliação proposta ficou bem clara para mim. Gostei também de ter disponibilizado vários links de apoio para que possa haver uma adaptação por cada professor.


Sem classificação.
INFORMAR ERRORES
¿Encontraste algún error? Descríbelo aquí y colabora para que las informaciones del Portal estén siempre correctas.
CONTACTO
Deja tu mensaje al Portal. Dudas, críticas y sugerencias siempre son bienvenidas.