Portal do Governo Brasileiro
Início do Conteúdo
VISUALIZAR AULA
 


Traveling and Tourism

 

21/07/2014

Autor e Coautor(es)
ANA CLAUDIA CUNHA SALUM
imagem do usuário

UBERLANDIA - MG Universidade Federal de Uberlândia

Eliana Dias e Lazuíta Goretti de Oliveira

Estrutura Curricular
Modalidade / Nível de Ensino Componente Curricular Tema
Ensino Médio Língua Estrangeira Produção escrita
Ensino Médio Língua Estrangeira Compreensão oral
Ensino Médio Língua Estrangeira Competência pluricultural: língua como meio de acesso às manifestações culturais
Ensino Médio Língua Estrangeira Competência comunicativa: componentes linguísticos, sociolinguísticos e pragmáticos
Ensino Médio Língua Estrangeira Produção oral
Ensino Médio Língua Estrangeira Compreensão leitora
Dados da Aula
O que o aluno poderá aprender com esta aula
  • Aprender e usar expressões relacionadas a viagens e turismo.
Duração das atividades
2 módulos de 50 minutos cada
Conhecimentos prévios trabalhados pelo professor com o aluno

É necessário que o aluno tenha conhecimento das estruturas básicas da língua inglesa, como verbos, pronomes, advérbios e adjetivos.

Estratégias e recursos da aula
  • Recursos multimídia;
  • vídeos;
  • slides;
  • atividades de compreensão oral;
  • atividades de compreensão escrita;
  • diálogos;
  • imagens veiculadas na internet;
  • atividades xerocopiadas;
  • role-play.

 

                                             TRAVELING AND TOURISM

 

                                  at                                        

Imagem disponível em: https://www.google.com.br/search?hl=pt-PT&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=643&q=traveling+and+tourism&oq=TRAVELING+AND+TOURISM&gs_l=img.1.0.0i19.662.5113.0.6661.

31.18.0.3.3.2.457.2148.2-3j3j1.7.0....0...1ac.1.47.img..23.8.1441.qmBcK-OHCG0&gws_rd=ssl#facrc=_&imgdii=_&imgrc=1oUQH22SB3utcM%253A%3BH-mIg4aXxAvU9M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.nexgen.com.sg%252Fimages%252Ftravel%2526Tourism01.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.nexgen.

com.sg%252Ftravel%2526tourism01.html%3B455%3B349 (Acesso em: 23.06.2014)

 

MÓDULO 1

 

Atividade 1
 
 
Inicie a aula, propondo uma discussão sobre o tema Traveling, por meio de  slides, disponíveis em: http://busyteacher.org/19063-travel-and-tourism.html (Acesso em: 24.06.2014). São slides ricos em imagens que poderão também ser exploradas, proporcionando aquisição de novo vocabulário relacionado ao tema da aula.   
 
 
 
at
 
Imagem ilustrativa do slide
 
 
 
 
Atividade 2
 
 
Dando continuidade às atividades que ajudam os alunos na aquisição do novo vocabulário, projete a seguinte lista e peça  a eles que se responsabilizem pela leitura oral de cada item. Com esse vocabulário, poderão ampliar as suas discussões sobre o tema da aula.  A lista deve ser xerocopiada e entregue aos alunos para compor seus arquivos pessoais.  Esse é um bom momento para corrigir a pronúncia das palavras. 
 
 

 Travel vocabulary

 

departure (n)

1.    The act of leaving; a starting out, as on a trip or a new course of action.

Ex1: The evening before their scheduled departure for Glasgow, Marguerite and Nicholas returned to the closed doll shop so she could put together a small box of miniature furniture and other accoutrements for the baby house they had already packed to take to Claudette's daughter, Rebecca.

Ex2: Your Eurostar departure will normally be between 8 a.m. and 9 a.m., although on some holidays an earlier start of around 6 a.m. is necessary.

 

departures (n)

1.    the place at an airport where people leave when they board (get on) a plane

Ex1: Backups at the checkpoints are forcing Air Canada to postpone some departures, said Peter Fitzpatrick, an airline spokesman.

 

arrival (n)

1.    the act of arriving; when someone or something arrives somewhere

Ex1: Traffic problems account for one third of late arrivals.

 

arrivals (n)

2.    the place at an airport where people arrive when they get off a plane

Ex1: At Ronald Reagan National Airport in Virginia near Washington, arrivals and departures were briefly halted, alarms went off and objects tumbled from shelves.

 

 

passport (n)

1.    An official government document that certifies one's identity and citizenship and permits a citizen to travel abroad

Ex1: For non-British passport holders and for British passports endorsed in any way, requirements should be checked with the nearest relevant embassy.

 

boarding (n)

1.    theact of a person who boards  a ship, train, airplane, etc.

2.    to board= to get on a plane, ship, boat, etc.

 

Ex1: Boardingis now taking place at Gate 38.

Ex2: In order to board the plane, you are required to present your boarding pass at theboarding gate.

boarding gate= a gate used for boarding (usually when traveling by plane)

Ex1: Sawyer showed her his FBI credentials and quickly explained his situation. The supervisor picked up a phone and alerted both the boardinggate and security, who would, in turn, inform the flight crew.

boarding pass(boarding card) = a card that you show before you get on a plane or boat; a pass that authorizes a passenger to board an aircraft or boat.

Ex1: You must have a boarding pass and photo ID to go through security and on to the gate concourses.

 

to refund (vb)

1.    to give someone their money back, especially because they are not satisfied with the goods or services they have paid for

Ex1: I took the radio back, and theyrefundedmymoney.

                                                                        

carriage (n)

1.    the act of carrying; transportation

Ex1: Passengers without a valid passport will be refused carriage on international flights.

 

to advise (vb)

1.    to tell someone what you think they should do, especially when you know more than they do about something

2.    to advise someone to do something

Ex1: You arestrongly advisedto take out medical insurance when visiting China.

 

baggage (n)

1.    the cases, bags, boxes, etc. carried by someone who is travelling[= luggage]

Ex1: Check your baggage in at the desk.

baggage room(left luggage office) = a place, usually in a station, where you can leave your bags and collect them later

baggage reclaim(baggage claim) = the place at an airport where you collect your cases and bags after a flight

airport (n)

1.    a place where planes take off and land, with buildings for passengers to wait in

Ex1: The plane landed at Heathrow Airport at 13:45.

 

(to) travel (vb+n+adj) = a very general term used to talk about going from one place to another

Ex1: Jack travels a lot in his job. He is a salesman. (vb)

Ex2: Travel nowadays is faster and cheaper than a few years ago. (n)

Ex3: There is a travel agency opposite to my house. (adj)

 

trip (n) = a term used to talk about a short journey from one place to another  for a purpose (business, pleasure, etc.) ; usually the process or the reason of going in more important than the destination

Ex1: For our wedding anniversary we decided to go on a trip to Las Vegas.

Ex2: My wife is often abroad on business trips.

Ex3: During our holiday to Bahamas we took a boat trip to some beautiful small islands.

 

vj ourney (n) = a term used to define the distance  covered in traveling from one place to another; it can be a long or a short or a regular distance

Ex1: Our journey was long and tiring; it took us 7 hours to get there.

Ex2: Did you have a pleasant journey? – Yes, actually it seemed shorter this time.

Ex3: How long is your daily journey to work? – About 45 minutes.

 

(to) tour (n+vb) = (n) a tour is a journey during which several places are visited, especially on a holiday; (vb) to tour means to visit several parts of a country or area, to go round or be shown round a place

Ex1: We went on a tour of France. (n)

Ex2: We toured the north of Italy. (vb)

 

voyage (n) = a long journey by sea or in space

Ex1: In the 19th century long sea voyages were common.

Ex2: Rich people can take a spacecraft and go on a voyage through space.

 

outing (n) = a short pleasure trip usually lasting no more than a day; a short trip that a group of people take for pleasure

Ex1: They hadgone on an outingto the pool for Jack's birthday.

 

(to) cruise (n+vb) = (vb) to sail along slowly, especially for pleasure; (n) a holiday on a large ship, a journey by boat for pleasure

Ex1: A Mediterranean cruise would be the best wedding gift for your sister. (n)

Ex2: We were cruising in the Caribbean all winter. (vb)

expedition (n) = a carefully organized journey undertaken by a group of people with a definite objective (accomplishing a specific purpose)

Ex1: We believe that an expedition to the North Pole would be dangerous without the proper equipment.

 

excursion (n) = a short journey arranged so that a group of people can visit a place, especially while they are on holiday

Ex1: Included in the tour is an excursion to the Grand Canyon.

Ex2: We went on an excursion to the Pyramids.

 

guided tour (n) = if someone takes you on a guided tour, they show you around a place of interest and tell you all about it; you can also take a guided tour or a city or even a country

Ex1: You will be taken on a guided tour of the palace.

Ex2: We enjoyed most the guided tour of the Coliseum. 

 

Adaptado do site: http://busyteacher.org/8551-travel-vocabulary.html (Acesso em: 24.06.2014)

 

 
Atividade 3
 
 
Após a leitura da lista de vocabulário introduzida na atividade anterior, distribua o seguinte texto para os alunos, os quais deverão fazer a leitura em voz alta, revezando os turnos de fala.
 
Faça algumas perguntas para checar a compreensão do texto,  por exemplo:
 
What do you do when you arrive at the airport?
What do you do at the check-in-desk?
Where do you show your passport?
Why do you have to go through security?
What do you do when your flight is called?
Where do you collect your bags after your plane has landed?
Why do you go to the baggage reclaim?
 
 
Essas perguntas poderão ser feitas oralmente ou os alunos poderão escrever as respostas. Nesse último caso, disponibilize tempo. As palavras destacadas no texto deverão ser acrescentadas a uma lista de vocabulário, a ser produzida pelos próprios alunos ou acrescentada à lista entregue na atividade anterior.  
 
 
 
                                       at
 
 
 
 

What you do at the airport

When you arrive at the airport, you go into the terminal building. You check in for your flight at the check-in desk. You show your passport at passport control and then go through security, where they check that you are not carrying any weapons. If you have time you can wait for your flight in the departure lounge. When your flight is called, you go through the departure gate in order to get onto (board) the plane. The plane then takes off from the runway. After your plane has landed, you go to the baggage reclaim to collect your bags, then go through customs and immigration, where they check your passport and your bags. You then go out into the arrivals area.

Fonte: http://busyteacher.org/8551-travel-vocabulary.html (acesso em 24.06.2014)

 
 
 
 
 
Atividade 4
 
 
Reproduza para os alunos o vídeo disponível em:  http://www.youtube.com/watch?v=rp5DHZMWUF0 Acesso em: 25.06.2014).  Informe-os que não é necessário que entendam todas as palavras do vídeo, mas que tenham uma ideia geral do que é nele tratado.
 
 
A fim de verificar a compreensão do conteúdo do vídeo, peça para que os alunos escrevam as principais dicas nele apresentadas, por exemplo: 
 
A) THE THEME OF THE VIDEO: WHAT IS THE VIDEO ABOUT?
 
B) APPLY FOR A PASSPORT:
 
C) SET A BUDGET:
 
D) RESEARCH ACCOMODATIONS:
 
E) ARRANGE TRANSPORTATION:
 
F) CHECK TRAVEL WARNINGS:
 
G) COLLECT YOUR GEAR:
 
H) TRAVEL PHRASE BOOK:
 
 
Professor, reproduza  o vídeo mais de uma vez, para que os alunos possam destacar essas principais informações nele contidas. 
 
 

MÓDULO 2

 
 
Atividade 5
 
 
No laboratório de informática, acesse o linkhttp://esl-lab.com/flight/flightrd1.htm (Acesso em: 25.06.2014) e peça para que os alunos realizem as atividades de L istening Comprehension propostas. 
 
 
Em um primeiro momento, peça para que os alunos façam os Pre-Listening Exercises, que consistem em uma introdução do tópico a ser tratado. Peça para que um dos alunos realize a leitura do texto introdutório do tema a seguir e promova uma discussão com as perguntas destacadas no próprio texto.
  
 
Consulting travel Web sites can be very helpful in planning trips. After deciding where to travel, would you prefer to talk to a travel agent about your vacation plans, or make all of the arrangements online yourself? How important is it to you to find cheap or discount plane tickets verses flying first or business class? Can you think of situations where you could have problems on a trip and you would need to file an accident abroad claim?
 
 
No segundo passo, peça para que, primeiramente, os alunos leiam em voz alta as 5 perguntas que aparecem no Listening Exercise 2. Verifique se há algum problema com o vocabulário apresentado. Em seguida, eles deverão ouvir a conversa entre um agente de viagem e um cliente interessado em fazer a reserva de um voo para a Finlândia e marcar a alternativa correta. Peça para que repitam o áudio mais de uma vez, a fim de que possam responder às 5 perguntas. Depois de respondê-las, eles deverão apertar o botão: final score, para verificar se suas respostas estão corretas. Comente sobre as respostas dos alunos, verificando o número de respostas corretas de cada um e tirando possíveis dúvidas quanto à compreensão.    
 
 

1. What is the man's destination?
A. Salt Lake City, USA
B. New York City, USA
C. Helsinki, Finland
D. Stockholm, Sweden

 

2. When is the man's departure date?
A. the twenty-first
B. the twenty-second
C. the twenty-third
D. the twenty-fourth

 

3. What is the flight number for the second half of his journey?
A. 555
B. 90
C. 1070
D. 830

 

4. How long is the man's layover between flights?
A. less than an hour
B. less than two hours
C. less than three hours
D. more than three hours

 

5. What request did the man make regarding his flight?
A. He asked for a specially-prepared dinner.
B. He wanted an aisle seat.
C. He requested a bassinet for his baby.
D. He asked for a seat near the front of the plane.

 
Em um terceiro momento, peça aos alunos que localizem o Quiz Script  no próprio site e o leiam ao mesmo tempo em que ouvem o diálogo novamente.
 
 

                                                                  QUIZ SCRIPT

 
 
Travel Agent : Freedom Travel. How may I help you?

Caller: Yes, I'd like to make a flight reservation for the twenty-third of this month.

Travel Agent: Okay. What is yourdestination?

Caller: Well. I'm flying to Helsinki, Finland.

Travel Agent: Okay. Let me check what flights are available?. [Okay] And when will you be returning?

Caller: Uh, well, I'd like to catch a return flight on the twenty-ninth. Oh, and I'd like the cheapest flight available.

Travel Agent: Okay. Let me see. Um, hmm . . .

Caller: Yeah?

Travel Agent: Well, the price for the flight is almost double the price you would pay if you leave the day before.

Caller: Whoo. Let's go with the cheaper flight. By the way, how much is it?

Travel Agent: It's only $980.

Caller: Alright. Well, let's go with that.

Travel Agent: Okay. That's flight 1070 from Salt Lake City to New York, Kennedy Airport, transferring to flight 90 from Kennedy to Helsinki.

Caller: And what are the departure and arrival times for each of those flights?

Travel Agent: It leaves Salt Lake City at 10:00 AM, arriving in New York at 4:35 PM, then transferring to flight 90 at 5:55 PM, and arriving in Helsinki at 8:30 AM the next day.

Caller: Alright. And, uh, I'd like to request a vegetarian meal.

Travel Agent: Sure, no problem. And could I have you name please?

 
Encene o diálogo com todos os alunos do grupo, observando a pronúncia correta das palavras. Tire dúvidas quanto ao vocabulário apresentado.
 
Professor, verifique se todos os equipamentos de multimídia (como microfone e fone de ouvido) estão em perfeito estado de uso, garantindo a qualidade da atividade proposta. 
 
 
 
Atividade 6
 
 
Nessa atividade de produção oral, os alunos deverão se organizar em duplas. Cada dupla irá desempenhar um papel de acordo com um cartão a ser sorteado: de agente de viagem ou cliente/turista. 
 
 
Os que forem desempenhar o papel de agente deverão oferecer uma viagem de férias aos turistas. Essa viagem deve ser bastante interessante, mas o agente deve considerar as preferências e o quanto o cliente poderá gastar com a viagem. Os agentes poderão inventar destinos ou atrações, que não precisam ser reais. Se preferirem, poderão utilizar-se da internet para colher informações sobre os melhores destinos turísticos, levando-se sempre em consideração a característica de cada cliente apresentada nos cartões sorteados. 
 
 
Já os que forem desempenhar o papel de clientes ou turistas deverão agir de acordo com a situação dada pelo cartão sorteado.
 
 
Os turistas deverão consultar todos os agentes antes de escolherem a melhor viagem ou o pacote mais interessante. Os turistas deverão obter todos os detalhes da viagem e, do mesmo modo, os agentes deverão tomar conhecimento das preferências e da situação financeira de cada turista, para a oferta e a escolha da melhor viagem.
 
 
Professor, circule pela sala e verifique se todos entenderam a dinâmica. Ajude-os com o vocabulário necessário ou disponibilize dicionários para consultas.  
 
 
Ao finalizar a atividade, discuta o resultado do role play com o grupo.  

 

Cards: 

 

TRAVEL AGENT

TRAVEL AGENT

TRAVEL AGENT

TRAVEL AGENT

TRAVEL AGENT

TRAVEL AGENT

TRAVEL AGENT

You are outgoing people. You like adventure and wild life. Your friend loves animals but prefers having a ‘normal’ trip. You want to have a vacation where both of you can have a good time. 

 

Budget: not more than

Rp. 2,000,000,- for two

Time for vacation:2 days

You are the spoiled children of a famous billionaire. You are pretty much party-goers who love fancy stuff. But, you also want to have a peaceful vacation, where you can be away from paparazzi.

 

Budget: unlimited

Time for vacation: 3 days 

You are college students who want to try to escape from reality. You love to hang out with people, but not animals. Places with good food are preferable.

 

Budget: less then Rp. 500,000,- for two

Time for vacation: 2 days

 

You and your friend are so into photography. You want to visit scenic places so you can take pictures. You are also interested in history and culture.

 

Budget: around Rp. 1,500,000,-

for two

Time for vacation: 2 days

You have just retired from your 30 years of dedication in a well-known company in Jakarta. You take your child to accompany you doing crazy things you haven’t done before in your life.

 

Budget: Rp. 20,000,000

Time for vacation: 10 days

You are broken hearted. You want to forget your ex-fiancée, so you take your best friend on a trip. You’d love to try new things but you are phobia to height, animals, small place, and crowds. You are a shopaholic.

 

Budget: Rp. 5,000,000,- for two

Time for vacation: 3 days

 

You and your partner are nature lovers. You don’t want to spend your coming vacation in concrete jungle. You want to breathe fresh air and have a life-changing experience during your vacation. You hate staying at a hotel.

 

Budget: Rp. 1,000,000 for two

Time for vacation: 5 days

 

 

You and your friend are not much of a traveler. But you have read a book about backpacking and love to try visiting other towns. You’ve never had a chance to travel before. So, now you want to make your trip as efficient as possible.

 

Budget: Rp. 1,000,000 for two

Time for vacation: a week.

Fonte: http://busyteacher.org/2799-travel-guide.html (Acesso em: 25.06.2014)

 

Recursos Complementares

Para vídeos sobre o tema da aula, acesse: 

http://pt.englishcentral.com/search?search=traveling (Acesso em: 24.06.2014);

 

Para atividades de compreensão auditiva:

http://esl-lab.com/trainnew/index.htm (Acesso em: 25.06.2014)

http://esl-lab.com/trip1/trip1.htm (Acesso em: 25.06.2014)

http://esl-lab.com/plane1/pln1.htm#post (Acesso em: 25.06.2014)

http://www.englishwithjo.com/english-conversation-travel/ (Acesso em 25.06.2014)

Avaliação

Todos os momentos da aula deverão ser avaliadas pelo professor, que deverá ficar atento à motivação, participação e ao envolvimento dos alunos com o tema da aula e com as atividades propostas.

 

Para uma avaliação formal, os alunos, em duplas, deverão escolher um país ou uma cidade e descrever suas principais características como: culinária, roupas, danças, clima, língua, lugares turísticos etc. Em seguida, deverão elaborar um diálogo entre um agente de viagem e um turista interessado em viajar para esse lugar pesquisado pelo agente. O diálogo deverá conter detalhes do lugar escolhido, como as características pesquisadas pelo agente, horários de voos, tipos, disponibilidade e preço das acomodações. Os diálogos deverão ser encenados pelos alunos. É necessário, ainda, uma produção escrita que será entregue ao professor, com imagens ou gravuras do local apresentado.

 

Essa produção escrita poderá ser compartilhada em uma plataforma digital, criada pelo grupo. Para a avaliação, o professor deverá observar o capricho com as imagens, a pronúncia das palavras, a encenação, bem como a acuidade do conteúdo apresentado na aula.  

Opinião de quem acessou

Sem estrelas 0 classificações

  • Cinco estrelas 0/0 - 0%
  • Quatro estrelas 0/0 - 0%
  • Três estrelas 0/0 - 0%
  • Duas estrelas 0/0 - 0%
  • Uma estrela 0/0 - 0%

Denuncie opiniões ou materiais indevidos!

Sem classificação.
REPORTAR ERROS
Encontrou algum erro? Descreva-o aqui e contribua para que as informações do Portal estejam sempre corretas.
CONTATO
Deixe sua mensagem para o Portal. Dúvidas, críticas e sugestões são sempre bem-vindas.