21/09/2014
Eliana Dias e Lazuíta Goretti de Oliveira
Modalidade / Nível de Ensino | Componente Curricular | Tema |
---|---|---|
Ensino Fundamental Final | Língua Estrangeira | Textos orais com marcas entonacionais e pronúncia |
Ensino Médio | Língua Estrangeira | Produção oral |
Ensino Médio | Língua Estrangeira | Competência pluricultural: língua como meio de acesso às manifestações culturais |
Ensino Médio | Língua Estrangeira | Compreensão leitora |
Ensino Fundamental Final | Língua Estrangeira | Grau de formalidade na escrita e na fala |
Ensino Médio | Língua Estrangeira | Produção escrita |
Ensino Médio | Língua Estrangeira | Compreensão oral |
Ensino Médio | Língua Estrangeira | Competência comunicativa: componentes linguísticos, sociolinguísticos e pragmáticos |
Ensino Fundamental Final | Língua Estrangeira | Aspectos morfológicos, sintáticos e fonológicos |
Ensino Fundamental Final | Língua Estrangeira | Organização textual |
expressar preocupações e insatisfações quanto aos problemas relacionados ao meio ambiente;
propor mudanças e planejar ações para a melhoria dos problemas relacionados ao meio ambiente;
vocabulário relacionado ao tema da aula: problemas e tópicos relacionados ao meio ambiente, desastres naturais e animais em extinção
não há necessidade de conhecimentos prévios, por se tratar de conteúdo de nível básico
Atividade 1
Distribua aos alunos uma cópia do seguinte texto e peça para que realizem a leitura silenciosamente. Aconselhe-os a não se preocuparem com as palavras desconhecidas, atentando-se, nesse primeiro momento, apenas para o entendimento da ideia geral do texto. Quando notar que os alunos terminaram a leitura, faça as seguintes perguntas de compreensão do texto, as quais deverão ser respondidas por todos os alunos. Disponibilize um tempo de, aproximadamente, 10 minutos, dependendo do grau de proficiência da sua turma. Disponibilize mais tempo, caso observe essa necessidade.
Para a correção, cada aluno ficará responsável pela leitura de uma resposta, contribuindo para a criação de um ambiente interativo e participativo entre os alunos. Antes da correção, peça para que os alunos leiam o texto em voz alta, corrigindo problemas com pronúncia das palavras.
Quanto ao vocabulário, após a correção das perguntas, os alunos deverão elaborar uma lista com as palavras desconhecidas e consultar um dicionário online ou impresso. Socialize a lista entre os alunos.
a) What is the text about?
b) Create a title for the text.
c) What have scientists reported about the blue whales?
d) When did whaling become illegal?
e) How long has it taken for the blue whale to recover?
f) Who is Dr Cole Monnahan?
f) What did he warn?
Atividade 2
Distribua uma cópia da seguinte lista que contém o vocabulário referente ao meio ambiente. Peça para que os alunos realizem a leitura em voz alta e tire as dúvidas quanto ao vocabulário e pronúncia, se necessário. Essa lista de vocabulário servirá de subsídio para a atividade a ser desenvolvida logo a seguir. Você pode incrementar a atividade mostrando figuras (projetadas ou impressas) que representam o vocabulário apresentado, dispensando, assim, uma possível tradução de termo a termo. O site Google Images contém uma série de imagens que poderão ajudar nessa atividade.
acid rain
rain which contains large amounts of harmful chemicals as a result of burning substances such as coal and oil.
biodegradable
able to decay naturally and harmlessly.
Biodegradable packaging helps to limit the amount of harmful chemicals released into the atmosphere.
biodiversity
the number and variety of PLANT and animal species that exist in a particular environmental area or in the world generally, or the problem of preserving and protecting this.
a new National Biological SURVEY to protect species habitat and biodiversity.
carbon monoxide
the poisonous gas formed by the burning of carbon, especially in the form of car fuel.
carbon dioxide
the gas formed when carbon is burned, or when people or animals breathe out.
climate
the general weather conditions usually found in a particular place.
The Mediterranean climate is good for growing citrus fruits and grapes.
climate change
there has been a growing concern about climate change.
the cutting down of trees in a large area; the destruction of forests by people.
DEFORESTATION is destroying large areas of tropical rain forest.
desertification
the process by which land changes into desert.
disposable products
describes an item that is intended to be thrown away after use.
disposable nappies
drought
a long period when there is little or no rain.
This year (a) severe drought has ruined the crops.
earthquake
a sudden violent movement of the Earth's surface, sometimes causing great damage.
endangered species
endangered birds/PLANTS/species animals or PLANTS which may soon not exist because there are very few now alive.
energy
the power from something such as ELECTRICITY or oil, which can do work, such as providing light and heat. There are different types of energy: solar, nuclear, hydroelectric...
The energy generated by the windmill drives all the drainage pumps.
energy conservation
the process of conserving energy
the air, water and land in or on which people, animals and PLANTS live.
Certain chemicals have been banned because of their damaging effect on the environment.
extinction
Many species of plants and animals are in danger of/threatened with extinction (= being destroyed so that they no longer exist)
flood
a large amount of water covering an area that is usually dry.
fumes
strong, unpleasant and sometimes dangerous gas or smoke.
Petrol fumes always make me feel ill.
natural resources
things such as minerals, forests, coal, etc. which exist in a place and can be used by people.
Some natural resources, such as natural gas and fossil fuel, cannot be replaced.
global warming
a gradual increase in world temperatures caused by polluting gases such as carbon dioxide which are collecting in the air around the Earth and preventing heat escaping into space.
greenhouse effect
an increase in the amount of carbon dioxide and other gases in the atmosphere which is believed to be the cause of a gradual warming of the surface of the Earth.
green peace
an organization that fights for the protection of the ENVIRONMENT.
describes a form of energy that can be produced as quickly as it is used.
Renewable energy sources such as wind and wave power
oil slick
a layer of oil that is floating over a large area of the surface of the sea, usually because an accident has caused it to escape from a ship or container.
ozone layer
a layer of air high above the Earth, which contains a lot of ozone, and which prevents harmful ultraviolet light from the sun from reaching the Earth.
Scientists believe that there is a hole in the ozone layer.
pollution
damage caused to water, air.... by harmful substances or waste.
recycle waste
to collect and treat rubbish to produce useful materials which can be used again.
sustainable development
a development that is causing little or no damage to the environment and therefore able to continue for a long time.
A large international meeting was held with the aim of promoting sustainable development in all countries.
tsunami
an extremely large wave caused by movement of the earth under the sea, often caused by an earthquake (= when the Earth shakes)
unleaded petrol
describes a type of petrol or other substance that does not contain lead.
use up natural resources
The degradation of natural resources because of human pressure
volcano
a mountain with a large circular hole at the top through which lava (= hot liquid rock), gases, steam and dust are or have been forced out.
Erupting volcanoes discharge massive quantities of dust into the stratosphere.
waste
unwanted matter or material of any type, often that which is left after useful substances or parts have been removed.
Other related vocabulary: rubbish, garbage, trash.
Fonte: http://www.myenglishpages.com/site_php_files/vocabulary-lesson-environment.php#.VB1_cJRdUeh (acesso em 20.09.2014)
Atividade 3
Utilizando-se do vocabulário introduzido na atividade anterior, os alunos deverão expressar preocupações, insatisfações e falar de suas intenções de mudanças ou de soluções para os problemas apontados, a partir das seguintes expressões:
A) Before listening
Reorder the letters to find these natural disasters.
1 dolof ……………………. 2 chirunare …………………………….
3 grouthd ………………. 4 quatehaker …………………………
What do you know about each one?
B) While listening
Listen to track 1. You will hear about hurricanes. Write down 4 words you think you will hear.
a) ……………………………………………
b) …………………………………………..
c) …………………………………………..
d) …………………………………………..
Listen to track 2. You will hear about floods. Write down 4 words you think you will hear.
%252F%252Fcontent.time.com%252Ftime%252Fphotogallery%252F0%252C29307%252C1925475%252C00.html%3B611%3B404 (acesso em 20.09.2014)
a) ……………………………………………
b) …………………………………………..
c) …………………………………………..
d) …………………………………………..
C) While listening
Listen again and answer the questions.
|
HURRICANES |
FLOODS |
What are they?
|
|
|
Why do they happen?
|
|
|
Where do they happen?
|
|
|
How do they affect people?
|
|
|
What can people do?
|
|
|
D) Follow-up
Match the words to the correct definition.
a Blow down (v) b Condense (v)
c Dam (n) d Disaster (n)
e Disrupt (v) f Drown (v)
g Evaporate (v) h Reduce (v)
i Shock (n) j Warning (n)
A statement telling people of a possible problem or danger
A very bad event that causes lots of damage or kills a lot of people
A wall built across a river to stop the water
Something bad that happens unexpectedly and surprises you
The process when a gas changes into a liquid
The process when a liquid (e.g. water) changes into a gas
To go under water and die
To interrupt or prevent something from continuing
To make something smaller or less in size
When a strong wind makes something fall over
Atividade 5
Distribua uma folha de papel em branco e um lápis para cada aluno. Explique que você irá descrever uma cena e que eles terão que desenhá-la. Leia o seguinte texto (adapte o vocabulário de modo que seja adequado à proficiência linguística de seus alunos: nível avançado, intermediário ou básico).
Draw three houses on the right in the middle. Each house has four windows and a door. On the roof of one of the houses there are two people and a dog. Draw two trees on the left in the middle. At the top of the picture draw some clouds. The clouds look grey and it’s raining a lot. In the sky there is a helicopter. Around the houses there is water. The water touches the top windows of the house….”
Peça para que os alunos pensem sobre o que aconteceu na cena descrita: um furacão, uma enchente ou uma tsunami. As repostas poderão variar e incentive outro vocabulário que se refere ao tema de Natural disasters.
Em seguida, os próprios alunos deverão descrever seus desenhos uns aos outros.
Sugestão de variação da atividade: Você poderá criar outros textos especificando outros desastres naturais, a fim de que os alunos desenhem a descrição relatada. Os próprios alunos poderão elaborar um texto e ler para os demais, os quais deverão desenhar a cena descrita.
Fonte adaptada: http://www.teachingenglish.org.uk/language-assistant/essential-uk/natural-disasters (acesso em 20.09.2014)
Atividade 6
Projete as seguintes mensagens que se referem a opinião de 4 pessoas sobre as seguintes perguntas:
Do you think there are more natural disasters than in the past?
Do you think we are prepared to deal with the disasters?
Sarah - “I think it’s really scary that there are so many natural disasters these days. There are far more than in the past. Every time you switch on the news you see places that are flooded or countries in drought. I’m sure it’s all connected to climate change and global warming.” |
James - “ We so many natural disasters on the news these days that you become immune to them. I don’t mean that in a horrible way, but it always seems so far away and there’s absolutely nothing you can do to help the poor people who are there. ” |
Cindy - “The hurricanes and earthquakes that have happened in the past month just prove how unprepared we are for natural disasters. It’s crazy that with all the technology and information available to us nowadays natural disasters still kill so many people. They should spend more money on research to develop warning systems for hurricanes, floods, earthquakes and tsunamis.” |
Roger – “You can’t prepare for natural disasters as nobody knows when or where they are going to happen. It’s nature’s way of reminding us that she is in charge and we should respect her a lot more than we do.“ |
Após a leitura das opiniões das 4 pessoas, os alunos deverão responder às seguintes perguntas:
Who do you agree with?
Who do you disagree with?
How would you answer the two questions? Write your own message.
Em seguida, cada aluno deverá socializar suas respostas e um ambiente de discussão deverá ser criado, onde os alunos serão incentivados a opinar sobre os problemas relacionados ao tema da aula.
Fonte adaptada: http://www.teachingenglish.org.uk/language-assistant/essential-uk/natural-disasters (acesso em 20.09.2014)
Atividade 7
Para esta atividade, os alunos deverão ser separados em grupos pequenos. Distribua as cartas que contém o vocabulário abaixo para cada grupo. As cartas deverão ficar viradas para baixo. Um aluno pega uma das cartas e deverá definir oralmente, na língua inglesa. Não são permitidos gestos, mímicas ou soletrar as palavras. Se o aluno não souber definir a palavra, a carta deverá voltar para o monte e esse aluno ficará uma rodada sem jogar. Caso consiga fazer a definição, ele deverá guardar a carta. O jogo continua até que todas as cartas sejam definidas. O vencedor é aquele que tiver o maior número de cartas. Recompense o vencedor, com bombons, balas ou outra tipo de prenda.
Sugestão de vocabulário (outras palavras poderão ser acrescentadas ou substituídas)
avalanche | lightning |
mudslide | fog |
natural disaster | temperature |
famine | tsunami |
drought | storm |
earthquake | hurricane |
aftershock | tornado |
blizzard | flood |
thunder | heat wave |
avalanche | lightning |
mudslide | fog |
natural disaster | temperature |
famine | tsunami |
drought | storm |
earthquake | hurricane |
aftershock | tornado |
blizzard | flood |
thunder | heat wave |
Fonte adaptada: http://www.eslpartyland.com/teachers/skills/vocabdisasters.htm (acesso em 20.09.2014)
Para outros textos sobre o tema da aula, acesse:
http://www.myenglishpages.com/site_php_files/reading-climate-change.php#.VB2DRZRdUeg (acesso em 20.09.2014)
http://www.myenglishpages.com/site_php_files/reading-7-ways-to-protect-the-environment.php#.VB2EVpRdUeh (acesso em 20.09.2014)
http://www.eslflow.com/environmentlessonplans.html (acesso em 20.09.2014)
Para uma avaliação formal, os alunos deverão criar posteres, cartazes com imagens ou figuras relacionadas aos problemas do meio ambiente, como os desastres naturais ou a extinção de animais. Uma plataforma virtual poderá ser criada, ajudando na socialização dos trabalhos. Observe a criatividade dos alunos e o capricho na confecção das produções.
Sem estrelas 0 classificações
Denuncie opiniões ou materiais indevidos!