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How to make a hotel reservation

 

11/11/2014

Autor e Coautor(es)
ANA CLAUDIA CUNHA SALUM
imagem do usuário

UBERLANDIA - MG Universidade Federal de Uberlândia

Eliana Dias, Lazuíta Goretti de Oliveira

Estrutura Curricular
Modalidade / Nível de Ensino Componente Curricular Tema
Ensino Médio Língua Estrangeira Competência pluricultural: língua como meio de acesso às manifestações culturais
Ensino Médio Língua Estrangeira Produção oral
Ensino Médio Língua Estrangeira Compreensão oral
Ensino Médio Língua Estrangeira Competência comunicativa: componentes linguísticos, sociolinguísticos e pragmáticos
Ensino Médio Língua Estrangeira Produção escrita
Ensino Médio Língua Estrangeira Compreensão leitora
Dados da Aula
O que o aluno poderá aprender com esta aula
  • Utilizar as expressões necessárias para se fazer uma reserva de hotel.
  • Fazer uma reserva de hotel
Duração das atividades
2 módulos de 50 minutos cada
Conhecimentos prévios trabalhados pelo professor com o aluno

Não há necessidade de conhecimento prévio, visto que se trata de conteúdo de nível introdutório. 

Estratégias e recursos da aula
  • Imagens veiculadas na internet;
  • vídeo;
  • atividades online e xerocopiadas;
  • atividades realizadas em duplas/grupo ou individualmente; 
  • diálogos;
  • atividades de compreensão auditiva;
  • atividades de compreensão escrita.

 

 

 

                          HOW TO MAKE A HOTEL RESERVATION

 

 

                                                                                                          

Imagem  disponível em: https://www.google.com.br/search?q=making+a+hotel+reservation&es_sm=93&biw=1024&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=DrJLVL_hNImPNoz5gZgF&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=

isch&q=making+a+hotel+reservation+CIPLART&facrc=_&imgdii=_&imgrc=3h2sHpcTYyaHNM%253A%3B2yFSKYkIj1KOUM%3Bhttp%253A%252F%252Fs

r.photos2.fotosearch.com%252Fbthumb%252FCSP%252FCSP992%252Fk12541654.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fotosearch.com%252Fphotos-

images%252Fhotel-clerk.html%3B170%3B170 (Acesso em: 25.10.2014)

 

 

MÓDULO 1

 

Atividade 1

 

Inicie a aula, propondo a seguinte discussão aos alunos: 

 

Finding a cheap hotel is important to budget travelers, whether for an Hawaiian honeymoon, adventure travel in the mountains, or for business in Europe.

1) How do you find a budget hotel: though an online hotel reservations Web site, in a guidebook, or in the phone book?

2) What questions would you ask if you called to make a hotel reservation?

3) Talk about a hotel where you stayed at least one night. How much did it cost to stay? Describe the room and the hotel facilities. Would you stay there again? Why or why not?

4) What are the main factors that determine where you choose to stay on your vacation (e.g., price, location, hotel amenities, room decor, hotel reputation, etc.)? Rank these things from highest to lowest and discuss your reasons.

 

Escreva no quadro algumas palavras ou expressões importantes para a introdução do vocabulário relacionado ao tema da aula. 

 

Atividade 2

 

Reproduza para os alunos o vídeo intitulado: " How to make hotel reservations", disponível em: http://www.sloweasyenglish.com/how-to-make-hotel-reservations-english-conversation-lesson/ (Acesso em: 25.10.2014). Em um primeiro momento, os alunos deverão apenas assistir ao vídeo, tentando compreender algumas expressões nele utilizadas. Na segunda vez, peça para que anotem palavras, frases ou expressões que conseguirem identificar no diálogo do vídeo. Escreva alguma delas no quadro para, em um terceiro momento, poder confirmar ou refutar essas inferências.  

 

ana

Imagem ilustrativa do referido vídeo

 

Atividade 3

 

Distribua o script abaixo e peça para que os alunos acompanhem o diálogo do vídeo. Em seguida, confirme ou corrija as expressões que escreveram no quadro na atividade anterior.  Depois de exibir algumas vezes o vídeo, dois alunos de cada vez deverão se revezar na leitura. Observe a pronúncia correta das palavras e expressões e as corrija, se necessário. 

 

Script:

Pierre: Hello, thank you for calling the Desolation Hotel. My name is Pierre. How can I help you?
Syl: Yes, hello. I’d like to make a reservation.
Pierre: Certainly. When would you like to check in?
Syl: Do you have any rooms available for October 12th?
Pierre: Yes we do. And for how many nights will that be?
Syl: That’s four nights.
Pierre: So you’ll be checking out on October 16th, then?
Syl: No, the 17th.
Pierre: I’m sorry sir, that’s, uh… The 17th would be five nights.
Syl: Aaah, right, right. Sorry.
Pierre: No problem, sir. So that’s five nights and you’ll be checking out on the 17th?
Syl: Yep.
Pierre: Okay. And would you like a smoking room or a non-smoking room?
Syl: No smoking, please.
Pierre: Certainly.
Syl: By the way, how much are the rooms?
Pierre: Well, the rates depend on the type of room. For the nights you’ll be staying, we have the Deluxe Executive Suite and a standard room available. The Deluxe Executive Suite is $649, plus tax, per night.
Syl: Oh wow! How much is the standard room?
Pierre: The standard room is $233, plus tax.
Syl: OK, I’ll take the standard room, please
Pierre: No problem sir. May I have your name, please?
Syl: Yes, it’s Syl Primeau.
Pierre: Could you spell that for me, please?
Syl: Sure. It’s, uh, S-Y-L  P-R-I-M-E-A-U.
Pierre: S-Y-L  P-R-I-M-E-A-U?
Syl: Yup, that’s right.
Pierre: Great. OK, and how will you be paying?
Syl: Do you take Visa?
Pierre: Yes we do. Would you like to use that?
Syl: Yes, please.
Pierre: Okay, great. Can I have your credit card number, please?
Syl: Let me check. Just a moment, please. (Gets wallet.)  That’s, uh… Let me see here… Yeah, it’s, uh… 1234 5678 9000.
Pierre: OK, let me confirm that number. Is it 1234 5678 9000 ?
Syl: Yes, that’s right.
Pierre: OK, and what’s the expiration date?
Syl: The expiry date? Is, uh, April 2014.
Pierre: April, 2014. OK. Okay, great! You’re all set. Will there be anything else today?
Syl: No, that’s fine. Thanks.
Pierre: OK. Thank you. Have a good day sir.
Syl: Thanks. You too.
Pierre: Goodbye.
Syl: Bye.

 

Atividade 4

 

Projete as seguintes frases e expressões utilizadas para se fazer uma reserva em um hotel. Peça para que os próprios alunos realizem a leitura, observando a pronúncia correta das palavras. Essas frases e expressões servirão de apoio e suporte para realizarem a atividade avaliativa da aula. 

 

 

Checking availability
Verificar disponibilidade

do you have any vacancies? Há vagas?
from what date? a partir de que data?
for how many nights? para quantas noites?
how long will you be staying for? quanto tempo vai ficar?
one night uma noite
two nights duas noites
a week uma semana
a fortnight (inglês americano: two weeks) duas semanas
what sort of room would you like? que género de quarto quer?
I'd like a … queria …
single room um quarto individual
double room um quarto de casal
twin room um quarto duplo
triple room um quarto triplo
suite uma suite
I'd like a room with … queria um quarto com …
an en-suite bathroom casa de banho privativa
a bath uma banheira
a shower um duche
a view vista
a sea view vista para o mar
a balcony varanda
I'd like … queria …
half board meia pensão
full board pensão completa
could we have an extra bed? podemos pedir uma cama extra?

Asking about facilities
Perguntar sobre as instalações

does the room have …? o quarto tem …?
internet access acesso à internet
air conditioning ar condicionado
television televisão
is there a …? tem …?
swimming pool piscina
sauna sauna
gym ginásio
beauty salon salão de beleza
lift elevador
do you allow pets? admitem animais de estimação?
do you have wheelchair access? têm acesso para cadeiras de rodas?
do you have a car park? têm parque de estacionamento?
the room has a shared bathroom o quarto tem casa de banho partilhada

Discussing terms
Discuntir as condições

what's the price per night? qual é o preço por noite?
is breakfast included? o pequeno-almoço está incluído?
that's a bit more than I wanted to pay isso é um pouco mais do que eu queria pagar
can you offer me any discount? pode fazer-me algum desconto?
have you got anything …? tem alguma coisa …?
cheaper mais barata
bigger maior
quieter mais sossegada
could I see the room? posso ver o quarto?

Making the booking
Fazer a reserva

OK, I'll take it OK, aceito
I'd like to make a reservation gostaria de fazer uma reserva
what's your name, please? qual é o seu nome, por favor?
could I take your name? pode dizer-me o seu nome?
can I take your …? pode dizer-me o seu …?
credit card number número de cartão de crédito
telephone number número de telefone
what time will you be arriving? a que horas vão chegar?

Things you might see
Coisas que pode ver

Vacancies Há vagas
No vacancies Completo

 

TYPES OF ROOM

double room = room with a double bed (for two people)
twin room = room with two beds
single room = room with one bed (for one person)
suite = more than one room (e.g. bedroom and living room
cot = a bed for a baby

 

AVAILABILITY

 

fully-booked = no rooms available

 

OTHER FACILITIES

ensuite bathroom = a bathroom attached to the bedroom
a safe = a box with a key where you put valuables (passport, jewellery, money etc)
a minibar = a small fridge with drinks inside such as coke, water, juice, wine
tea and coffee making facilities = a kettle (to boil water), cups, coffee, milk, sugar and tea sachets
(24-hour) room service = meals delivered to your room
laundry / dry cleaning service = your clothes can be washed for you
bar and restaurant = the hotel has a bar and a restaurant for drinks and meals
wifi = internet connection (pronounced wai – fai)
full English breakfast = big breakfast with toast, eggs, bacon, cereal, etc
continental breakfast = small breakfast with croissant, coffee, juice
a wake-up call = when the telephone rings to wake you up

 

Making the booking

 

I'd like to book a (single / double / twin) room for two nights, please.

I'd like to make a reservation for a (single / double / twin) room for the night of (date), please.
(a reservation = a booking)

Do you have any double rooms left for the weekend?
Do you have any double rooms available this weekend?
(left = available)

How much is… a single room / a double room / a suite?

What time is check-in? (check-in = when you arrive and give your passport information)
What time is check-out? (when you leave and pay)
What time is breakfast?

Are all your rooms ensuite? (= with bathroom)
Is there wifi in the room?
Is there a lift? (life / elevator)

 

Adaptado do site: http://www.speakenglish.co.uk/phrases/making_a_reservation e http://www.english-at-home.com/booking-a-hotel-room/  (Acesso em: 25.10.2014).

 

 

MÓDULO 2

 

Atividade 5

 

Distribua para os alunos o seguinte diálogo e peça para que, em duplas, leiam-no em voz alta. Em seguida, deverão responder às perguntas  do diálogo apresentadas abaixo. Faça a correção promovendo a participação de todos. 

 

Hotel Clerk: Hello. Sunnyside Inn. May I help you?

Man: Yes, I'd like to reserve a room for two on the 21st of March.

Hotel Clerk: Okay. Let me check our computer here for a moment. The 21st of May, right?

Man: No. March, not May.

Hotel Clerk: Oh, sorry. Let me see here. Hmmm.

Man: Are you all booked that night?

Hotel Clerk: Well, we have one suite available, complete with a kitchenette and a sauna bath. And the view of the city is great, too.

Man: How much is that?

Hotel Clerk: It's only $200 dollars, plus a 10% room tax.

Man: Oh, that's a little too expensive for me. Do you have a cheaper room available either on the 20th or the 22nd?

Hotel Clerk: Well, would you like a smoking or a non-smoking room?

Man: Non-smoking, please.

Hotel Clerk: Okay, we do have a few rooms available on the 20th; we're full on the 22nd, unless you want a smoking room.

Man: Well, how much is the non-smoking room on the 20th?

Hotel Clerk: $80 dollars, plus the 10% room tax.

Man: Okay, that'll be fine.

Hotel Clerk: All right. Could I have your name, please?

Man: Yes. Bob Maexner.

Hotel Clerk: How do you spell your last name, Mr. Maexner?

Man: M-A-E-X-N-E-R.

Hotel Clerk: Okay, Mr. Maexner, we look forward to seeing you on March 20th.

Man: Okay. Goodbye.

 

1. The man makes a reservation finally for which day?

A. March 20th
B. March 21st
C. March 22nd

2. What kind of room does the man prefer?
A. a non-smoking room
B. a smoking room
C. either one is okay

3. Why doesn't he want to reserve the suite?
A. It doesn't have a nice view.
B. It doesn't come with a sauna bath.
C. It's too expensive.

4. Including tax, how much is the man's room?
A. 80 dollars
B. 88 dollars
C. 96 dollars

5. How do you spell the man's name?
A. Maxner
B. Maexner
C. Mexner

 

Adaptado do sitehttp://www.esl-lab.com/hotel1/hotel1.htm (Acesso em: 25.10.2014).

 

Atividade 6

 

No laboratório de informática, os alunos deverão acessar o linkhttp://www.englishspeak.com/english-lesson.cfm?lessonID=62 (Acesso em: 25.10.2014), que consiste em uma atividade de compreensão auditiva intitulada "How to make a hotel reservation". Os alunos deverão ouvir ao diálogo mais de uma vez, observando a pronúncia correta das palavras, bem como a entonação das expressões. Em seguida,  em duplas, deverão realizar a leitura do diálogo  em voz alta. Troque os alunos das duplas para que eles possam participar com pares diferentes  em relação às  atividades anteriores.

 

Professor, observe sempre o equipamento de multimídia, como fone de ouvidos e computador, para que não fique comprometida a qualidade da produção da atividade. 

 

a  

Imagem ilustrativa do link sugerido

 

Atividade 7

 

Ainda no laboratório de informática, os alunos deverão praticar diálogos curtos sobre como realizar reservas em hotel. Para isso, deverão acessar o linkhttp://www.eslfast.com/robot/topics/travel/travel05.htm (Acesso em: 25.10.2014).

 

Making a Hotel Reservation

 


1

 

 
A: I would like to make a hotel reservation.
B: What day will you be arriving?
A: I will be arriving on May 14th.
B: How long will you be staying?
A: I need the room for 3 nights.
B: How many people will be staying in the room?
A: I will be staying in the room alone.
B: Would you like a smoking or nonsmoking room?
A: We need a nonsmoking room.
B: We have booked a room for you. Please be sure to arrive before 4:00 on your check-in date.

2

 

 
A: I would like to book a reservation at your hotel.
B: What date would you like to make that reservation for?
A: I need the reservation for May 14th.
B: How many days do you need the reservation for?
A: I will be staying for 3 nights.
B: Is that a single room, or will there be more guests?
A: I need a double room.
B: We have smoking and nonsmoking rooms. Which do you prefer?
A: We require a smoking room.
B: Your room is booked. You must arrive before 4:00 the day you are to check in.

3

 

 
A: I need to book a room at your hotel.
B: On what day will you be beginning your stay?
A: Our stay will be beginning on May 14th.
B: Can you tell me how many days you need the room for?
A: Please book the room for 3 nights.
B: Would you like a single or double room?
A: I need a room for 3 people.
B: Do you need a nonsmoking room?
A: We must have a nonsmoking room.
B: We have reserved your room. To secure the room, you must pre-pay with a credit card.

Recursos Complementares

Para outros vídeos sobre o tema da aula, acesse:

http://www.youtube.com/watch?v=ovrzq0QEJQg (Acesso em: 25.10.2014).

 

Para outros diálogos, acesse: 

http://www.vocabulary.cl/Lists/Hotel-Dialogues.htm (Acesso em: 25.10.2014);

https://www.englishclub.com/english-for-work/hotel-reservation.htm (Acesso em: 25.10.2014).

 

Para outras atividades de compreensão auditiva, acesse:

http://www.dailyesl.com/hotel-reservations.htm (Acesso em: 25.10.2014)>

Avaliação

Todas as atividades da aula deverão ser avaliadas pelo professor que observará o envolvimento dos alunos em relação às atividades propostas.

Para uma avaliação quantitativa, os alunos, em duplas, deverão elaborar seus próprios diálogos e encená-los para todo o grupo. Incentive-os a criarem um cenário para o diálogo, o quais poderão ser compartilhados em uma plataforma virtual criada especialmente para essa produção. 

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